سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خون بافت همبند تخصص یافته‌ای است که سلولهای آن در داخل ماده زمینه‌ای مایعی به نام پلاسمای خون شناورند.

 

نگاه اجمالی

خون 7 الی 8 درصد وزن بدن را تشکیل می‌دهد و حجم آن در یک فرد بالغ بطور متوسط 5 لیتر می‌باشد. خون به واسطه گردش در داخل رگهای خونی عامل اصلی توزیع مواد غذایی ، اکسیژن و حرارت در بدن و انتقال دی‌اکسید کربن و مواد زاید حاصل از فعالیت سلولها از بافتها به ارگانهای دفعی است. خون همچنینهورمونهای مترشحه از غدد داخلی را به ارگانهای مورد نظر حمل می‌کند.

خون در خارج از بدن منعقد شده و سلولها و مواد غیر محلول آن به صورت توده‌ای نسبتا سفت به نام لخته خون (Blood clot) درمی‌آید. و قسمت محلول آن به صورت مایعی زرد و روشن به نام سرم (Serum) از آن جدا می‌گردد. برای جلوگیری از انعقاد خون ، به منظور مطالعات خونی ، مقداری هپارین (یک ماده ضد انعقاد) یا سیترات به آن افزوده می‌شود. در این حالت اگر اجازه داده شود سلولهای خونی ته نشین شوند ، ملاحظه خواهد شد از نظر حجمی حدود 55 درصد خون از پلاسما و 45 درصد آن از سلولهای خونی تشکیل شده است. سلولهای خونی شامل گویچه های قرمز ، گویچه های سفید و پلاکتها هستند. ادامه مطلب...


تاریخ : سه شنبه 94/11/20 | 7:40 عصر | نویسنده : محمد علی مباشری | نظر

مقدمه

عوامل ایجاد کننده ناهنجاریهای کروموزومی ، با ایجاد ناهنجاری در تعداد یا ساختار کروموزومها ، از علل مهم ایجاد نقایض مادرزادی و سقطهای خودبخودی به شمار می‌روند. تخمین زده می‌شود که 50 درصد از حاملگی‌ها به سقط خودبخودی منجر می‌شوند که 50 درصد از این جنینهای سقط شده، ناهنجاریهای کروموزومی شدید دارند. بنابراین ، حدود 25 درصد از کل حاملگی‌ها ، با نقایص کروموزومی شدید همراه هستند. شایع‌ترین این ناهنجاریهای کروموزومی سندرم ترنر ، تری‌پلوئیدی و تریوزومی 16 هستند. در مورد نقایص مادرزادی نقایص هنگام تولد ، ناهنجاریهای کروموزومی در ایجاد 7 درصد و جهشهای ژنی در ایجاد 8 درصد آنها ، دخالت دارند. 

ادامه مطلب...


تاریخ : یکشنبه 94/11/11 | 6:44 عصر | نویسنده : محمد علی مباشری | نظر
جزوات آموزشی همه چیز در باره ی جانوران

همه چیز در باره ی  کرم ها

دانلود

همه چیز در باره ی  پرندگان

دانلود

همه چیز در باره ی  ماهی ها

دانلود

همه چیز در باره ی پستانداران

دانلود

همه چیز در باره ی کیسه تنان

  دانلود

همه چیز در باره ی  حشرات    دانلود

 

 

 




تاریخ : چهارشنبه 94/11/7 | 10:13 عصر | نویسنده : محمد علی مباشری | نظر

برای دریافت جزوه ی میوز وتولید مثل جنسی کلیک کنید




تاریخ : چهارشنبه 94/11/7 | 8:11 عصر | نویسنده : محمد علی مباشری | نظر

بدون شرح!فقط میشه گفت:

فتبارک الله احسن الخالقین

 




تاریخ : چهارشنبه 94/11/7 | 5:12 عصر | نویسنده : محمد علی مباشری | نظر

مواد مورد نیاز :

_ هیدروژن پراکسید ( آب اکسیژنه ) 20 سی سی H2O2

_ بشر متوسط 2 عدد

_ آب مقطر یا آب شیر به مقدار لازم

_ سیب زمینی کوچک 1عدد

مراحل آزمایش :

دو بشر را تا نیمه از آب پر می کنیم سپس به ه رکدام 10 سی سی آب اکسیژنه اضافه می کنیم . یک تکه سیب زمینی پوست کنده را به بشر اول می افزاییم و آن را با بشر دوم مقایسه می کنیم .

مشاهده می شود که در بشر اول حباب های گاز اکسیژن به سرعت شروع به آزاد شدن می کنند در حالی که در بشر دوم هیچ اتفاقی نمی افتد آزاد شدن حباب های اکسیژن به علت وجود آنزیم کاتالاز در سیب زمینی است که باعث می شود H202 به آب و اکسیژن تجزیه شود .

با توجه به خواص و ویژگیهای آنزیمها می توان آزمایشهای دیگری را طراحی و اثر عوامل محیطی را بر فعالیت آنزیمها بررسی کرد :

1 . اثر گرما بر میزان آزاد سازی حبابهای گاز اکسیژن به عنوان معیاری جهت فعالیت آنزیم کاتالاز .

2 . اثر pH برمیزان آزادسازی گاز اکسیژن به عنوان معیاری جهت فعالیت آنزیم کاتالاز .

3 . اثر بازدارنده های فعالیت آنزیمها مانند حشره کشها و سمومی چون ارسنیک یا سیانید و غیره .

نکته :

به جای سیب زمینی می توان از گیاهانی چون کرفس و حتی از جگر خام استفاده کرد .




تاریخ : چهارشنبه 94/11/7 | 3:46 عصر | نویسنده : محمد علی مباشری | نظر

 

الکتروکاردیوگرام

به ثبت عملکرد الکتریکی قلب که توسط بافت گرهی تولید می شود، الکتروکاردیوگرافی و به منحنی ثبت شده توسط آن الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) می گویند. نوار قلب را می توان از قفسه سینه و یا از دست ها و پای چپ ثبت کرد.
 امواجی که در یک الکتروکاردیوگرام طبیعی مشاهده می شوند عبارتند از:
موج P
کمی قبل از شروع انقباض دهلیزها ← در مرحله استراحت عمومی قلب ایجاد می شود. بعد از موج P دهلیزها منقبض می شوند. موج P نتیجه تحریک گره پیش آهنگ است.
موج QRS
کمی قبل از شروع انقباض بطن ها ← یک موج کمپلکس می باشد که از سه جزء Q،R و Sتشکیل شده است به همین خاطر قسمت Q و R به هنگام انقباض دهلیزها و موج S همزمان با زمان شروع  انقباض بطن هاست. موج QRS نتیجه تحریک گره دهلیزی – بطنی است.
موج T
کمی قبل از پایان یافتن انقباض بطن ها ← در انتهای انقباض بطن ها رسم می شود. موج T موج استراحت بطن هاست و بعد از آن بطن ها استراحت می کنند.
* در فاصله S-T : 1- بطن ها منقبض هستند 2- دریچه های دهلیزی – بطنی بسته و دریچه های سینی شکل باز هستند.
* در فاصله T تا P بعدی: 1- استراحت عمومی قلب صورت می گیرد 2- دریچه های دهلیزی – بطنی باز و دریچه های سینی شکل بسته هستند.
دوره کار قلب
 
* هر دوره کار قلب شامل انقباض دهلیزها، انقباض بطن ها و استراحت عمومی قلب است. این دوره در انسان در حال استراحت به ترتیب 0/1، 0/3 و 0/4 ثانیه طول می کشد. در پایان دیاستول (انبساط) 120 میلی لیتر خون در هر بطن جمع می شود که تقریبا 70 میلی لیتر آن در سیستول (انقباض) بعدی وارد سرخرگ ها می شود.
* با افزایش ضربان قلب، مدت زمان هر سیکل قلبی باید کمتر از 0/8 ثانیه باشد.
* قلب از 0/8 ثانیه زندگی، 0/4 در حال استراحت و 0/4 در حال فعالیت است پس نسبت استراحت به فعالیت قلب 1 است.
* در مجموع به طور متوسط یک سیکل کامل قلبی 0/8 ثانیه طول می کشد پس با تقسیم کردن 60 بر 0/8 ثانیه می توانیم بفهمیم که به طور متوسط تعداد ضربان قلب در دقیقه 75 بار است.
 
 
 
الف: استراحت عمومی
* هدف از مرحله استراحت کامل، پرشدن دهلیزها و بطن هاست به عبارت بهتر در این مرحله خون از طریق سیاهرگ ها وارد دهلیزها شده  و از آنجا به بطن ها منتقل می شود.
* مرحله استراحت عمومی قلب، 0/4 ثانیه طول می کشد.
* به دلیل این که دهلیزها حفره های کوچک تری هستند و زودتر از بطن ها (که بزرگترند) پر می شوند پس بلافاصله بعد از استراحت عمومی باید دهلیزها منقبض شوند پس با توجه به این که موج P الکتروکاردیوگرام کمی قبل از شروع انقباض دهلیزها ایجاد می شود می توان نتیجه گرفت که موج P در این مرحله از کار قلب رسم می شود.
* پیام الکتریکی در این مرحله از گره پیش آهنگ حرکت می کند، در سراسر دهلیزها منتشر می شود، به گره دهلیزی – بطنی رسیده و موج P را ایجاد می کند.
* در طی مرحله استراحت عمومی، دریچه های دهلیزی - بطنی (میترال و سه لختی) باز ولی دریچه های سینی شکل سرخرگ آئورت و سرخرگ ششی بسته هستند تا از بازگشت خون به درون بطن ها جلوگیری کنند.
 
 
 
 
 
ب: انقباض دهلیزها
* هدف از انقباض دهلیزها (استراحت بطن ها) پرشدن کامل بطن هاست.
* در طی این مرحله موج P کامل می شود (شروع موج P مربوط به مرحله استراحت عمومی است ولی در مرحله انقباض دهلیزها کامل می شود).
* پس از انقباض دهلیزها، در هر بطن 120 میلی لیتر خون وجود دارد (در کل قلب تقریبا 240 میلی لیتر).
* این مرحله 0/1 ثانیه طول می کشد.
* کلا دهلیزها 0/7 ثانیه استراحت می کنند (0/4 ثانیه در زمان استراحت عمومی همراه با بطن ها و 0/3 ثانیه هنگام انقباض بطن ها).
* با توجه به این که موج QRS کمی قبل از انقباض بطن ها ایجاد می شود می توان نتیجه گرفت که در مرحله انقباض دهلیزها، موج Q و بخشی از موج  R (نصف R) تشکیل می شود.
* دهلیز راست قبل از دهلیز چپ شروع به انقباض می کند.
* در این مرحله پیام الکتریکی از گره دهلیزی – بطنی وارد بطن ها شده و در سراسر بطن ها منتشر می شود تا در مرحله بعدی، بطن ها منقبض شوند.
* در طی مرحله انقباض دهلیزها، دریچه های دهلیزی - بطنی (میترال و سه لختی) باز ولی دریچه های سینی شکل سرخرگ آئورت و سرخرگ ششی بسته هستند.
 
 
 
 
 
 
 
 
ج: انقباض بطن ها
 
 
 
 
* هدف از مرحله انقباض بطن ها، خون رسانی به شش ها (از طریق بطن راست) و اندام ها (از طریق بطن چپ) و استراحت دهلیزها و پرشدن آنها می باشد.
*  موج S همزمان با  زمان شروع  انقباض بطن ها و موج T در انتهای انقباض بطن ها رسم می شود.
* پس از انقباض دهلیزها، در هر بطن 120 میلی لیتر خون وجود دارد که در مرحله انقباض بطن ها، هر بطن 70 میلی لیتر از آن را پمپ می کند به عبارت بهتر در هر بطن 50 میلی لیتر خون باقی می ماند (خون خروجی از قلب 140 میلی لیتر و خون باقی مانده در قلب 100 میلی لیتر).
* این مرحله 0/3 ثانیه طول می کشد.
* کلا بطن ها 0/5 ثانیه استراحت می کنند (0/4 ثانیه در زمان استراحت عمومی همراه با دهلیز ها و 0/1 ثانیه هنگام انقباض دهلیز ها).
* در طی انقباض بطن ها، دریچه های دهلیزی - بطنی (میترال و سه لختی) به سبب فشارخونی که در اثر پرشدن بطن ها به آنها وارد می شود بسته می شوند تا از بازگشت خون به درون دهلیزها جلوگیری شود ولی دریچه های سینی شکل سرخرگ آئورت و سرخرگ ششی باز می شوند تا خون وارد سرخرگ ششی و آئورتی شود.
* در این مرحله پیام استراحت بطن ها در حال تشکیل می باشد.
* صدای اول قلب (طولانی و بم) در ابتدای انقباض بطن ها و به هنگام بسته شدن دریچه های دهلیزی - بطنی (میترال و سه لختی) شنیده می شود (در موج S نوارقلب).
* صدای دوم قلب (کوتاه و واضح) در پایان انقباض بطن ها و به هنگام بسته شدن دریچه های سینی شکل سرخرگ آئورت و سرخرگ ششی شنیده می شود (بعد از موج T).
* فاصله بین صدای اول تا صدای دوم قلب 0/3 ثانیه (به اندازه زمان انقباض بطن ها) و فاصله صدای دوم تا صدای اول قلب 0/5 ثانیه (به اندازه زمان استراحت عمومی + زمان انقباض دهلیزها) می باشد.
* به میزان خونی که در هر انقباض از هر بطن خارج می شود، حجم ضربه ای (70 میلی لیتر) و به میزان خونی که در طی یک دقیقه از هر بطن خارج می شود، برون ده قلب می گویند (تعداد ضربان قلب در یک دقیقه × حجم ضربه ای = برون ده قلب).



تاریخ : چهارشنبه 94/11/7 | 3:16 عصر | نویسنده : محمد علی مباشری | نظر

بکرزایی

بکرزایی از انواع تولید مثل در جانداران که در کتاب به آن اشاره شده است، از جذابیت ویژه ای برخوردار است. این نوع تقسیم که در جانداران مختلف انجام می گیرد، اهمیت ویژه ای در بقای آن موجود دارد. بسیاری از جانداران زمانی که جفت مناسبی پیدا نمی کنند، روش خاصی از تولید مثل را مورد استفاده قرار می دهند که در آن جنس نر شرکت ندارد. این نوع تولید مثل می تواند بکرزایی باشد. موجود حاصل یک کلون است.

کلون ها در طبیعت در نتیجه تولید مثل غیر جنسی پدید می آیند. بکرزایی شکل ویژه ای از کلون کردن است که به انواع تولید مثل جنسی تعلق دارد. ادامه مطلب...


تاریخ : سه شنبه 94/11/6 | 12:20 عصر | نویسنده : محمد علی مباشری | نظر



.: :.